Wat Is Een Sales Funnel En Hoe Kan Je Er Geld Mee Verdienen?

Wat is een sales funnel?Een sales funnel is een heel belangrijk concept in internet marketing.

Een goede sales funnel kan jouw marketing automatiseren en er voor zorgen dat je geld verdient op automatische piloot.

De conversie van je sales funnel is van doorslaggevend belang als je je online business wil opschalen om meer en meer geld te verdienen.

Wat Is Een Sales Funnel?

Een sales funnel is een proces waarin de bezoekers van jouw website in een virtuele trechter terecht komen waarin ze geleidelijkaan overtuigd worden om een product te kopen.

Het is het proces waarin de bezoekers worden meegenomen om uiteindelijk klant bij jou te worden.

Dit gebeurt in meerdere stappen aangezien er verschillende dingen moeten gebeuren tussen de moment dat een bezoeker jouw website ontdekt en de moment dat hij echt overgaat tot het aankopen van een product.

De overgrote meerderheid van jouw bezoekers zullen niet geneigd zijn om meteen iets van jouw te kopen wanneer ze je website voor de eerste keer ontdekken.

Er gaat een proces aan vooraf waarin ze je gaandeweg meer en meer gaan vertrouwen tot het punt dat ze bereid zijn om geld te betalen voor een oplossing die jij hen biedt voor een probleem.

Dit kost wat tijd.

Je leads moeten door verschillende fazen vooraleer ze hun geld gaan uitgeven aan jouw producten.

Een goeie sales funnel volgt deze psychologie van het kopen.

Goeie internet marketeers weten dat er een psychologisch proces moet plaatsvinden vooraleer bezoekers van jouw website hun kredietkaart bovenhalen om een product van jou te kopen.

Hoe Werkt Een Sales Funnel?

Laten we onderstaande afbeelding eens overlopen om beter te begrijpen hoe sales funnels juist werken en hoe jij ze kan toepassen in jouw eigen online business:

Wat is een sales funnel?

Fase 1: De Aandacht Trekken

De eerste stap van de sales funnel is om je website onder de aandacht te krijgen.

Dit wordt in bovenstaande figuur weergegeven door de magneet aan de linkerkant die bezoekers naar je website aantrekt. Dit noemt met ook wel leads in het Engels.

Deze leads kunnen op allerlei manieren worden aangetrokken: bloggen, social media, betaalde advertenties, zoekmachine optimalisatie, …

De eerste stap is dat ze jouw leren kennen en dat ze een eerste interesse tonen in jouw content door zich in te schrijven op jouw mailinglijst.

De manier waarop bezoekers jouw website bereiken, heeft enige invloed op de effectiviteit van je sales funnel.

Afhankelijk of ze via Google of via een advertentie zoals bijvoorbeeld Facebook Ads op jouw website zijn terecht gekomen, zullen je bezoekers jouw sales funnel anders bekijken en zal dit het aantal inschrijvingen op jouw emaillijst beïnvloeden.

Als een bezoeker jouw website vindt via een zoekopdracht in Google, geeft dit jou een mate van autoriteit aangezien Google jouw website naar waarde schat en hoog in de ranking laat verschijnen.

Hierdoor zullen bezoekers van je website sneller geneigd zijn om zich in te schrijven op je mailinglijst omdat ze afleiden uit het feit dat jouw website hoog verschijnt in Google, dat wat jij te bieden hebt relevant en waardevol zal zijn.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft dus een positief effect niet alleen op het aantal bezoekers dat op jouw website terecht komt, maar ook op het percentage van die bezoekers die zich inschrijven op jouw mailinglijst.

Fase 2: Interesse Wekken

Hoe je jouw leads ook op jouw mailinglijst hebt gekregen, het doel van je salesfunnel is om ze door de verschillende fasen te leiden zodat ze een product van jou kopen.

Nadat ze jou hebben leren kennen, moet je hun interesse vergroten. Je moet een vertrouwensband opbouwen.

Je mag ze dan al verleid hebben met een aanlokkelijk, gratis aanbod (een lead magnet) om zich in te schrijven op jouw mailinglijst, maar het is nog een grotere uitdaging om ze verder te laten gaan in de sales funnel zodat ze ook jouw producten kopen.

Besef wel dat mensen slim zijn. Ze gaan niet zomaar iets van iemand kopen tenzij ze het vertrouwen hebben dat het de moeite waard is om hun geld aan uit te geven.

Daarom moet je sales funnel op verschillende manieren vertrouwen opbouwen.

Je moet een sterke band opbouwen met je potentiële klant en dat doe je door op consistente basis waardevolle content te leveren via je email sequentie.

Het doel van je sales funnel en je online business is om een probleem voor je klant op te lossen.

Via je email sequentie moet je hem laten voelen dat hij begrepen wordt door jou omdat jij je ook zo hebt gevoeld totdat je iets ontdekte dat het probleem voor jou volledig oploste.

Je moet dit verhaal geleidelijkaan overbrengen in jouw email sequentie.

De eerste paar dagen nadat iemand zich ingeschreven heeft op jouw mailinglijst, stuur je hem bijvoorbeeld dagelijks een email. Daarna gaat de frequentie wat naar beneden en stuur je nieuwe emails met een aantal dagen tussenpauze.

Je moet de lezers van je emails ook trainen om op jouw links te klikken. Dit kan je doen door links naar gerelateerde blogartikelen in jouw emails te verwerken.

Zo zullen ze ook meer geneigd zijn om op jouw link te klikken als je een product aanprijst dat hen zal helpen om hun probleem op te lossen.

Fase 3: Beslissing Nemen

De derde stap van de sales funnel is om je potentiële klanten te overtuigen om een beslissing te maken.

Dit is geen gemakkelijke stap. Hoe pak je dit aan?

Je moet hen een waardevol product aanbieden op een manier waarbij je de zes principes uit Robert Cialdini’s boek Invloed – De zes geheimen van het overtuigen op een of andere manier toepast:

  1. Robert Cialdini - InvloedPrincipe van wederkerigheid: je leads zullen meer geneigd zijn om geld te betalen voor één van jouw producten als je al heel veel waardevolle content hebt geleverd via het gratis eboek dat ze kregen toen ze zich inschreven op jouw mailinglijst en via de mails die ze daarna van jou ontvingen.

  2. Principe van betrokkenheid en consistentie: wanneer mensen al ergens mee ingestemd hebben is de kans veel groter dat ze bij jou zullen kopen.

    Dit is een krachtig verkoopsprincipe. Als je er op let, zal je merken dat de beste marketeers dit toepassen door je in het begin met iets kleins te laten instemmen, zoals bijvoorbeeld het gratis opsturen van een boek of door te vragen of je akkoord bent met een bewering van hen.

  3. Principe van sympathie: wanneer mensen jou sympathiek vinden (d.w.z. dat ze zich kunnen vereenzelvigen met jouw verhalen), zullen ze sneller geneigd zijn om iets van jou te kopen.

    Hoe goed je jouw verhalen overbrengt naar je potentiële klanten, zal een grote rol spelen bij hun beslissing om al dan niet jouw product te kopen.

  4. Principe van autoriteit: hoeveel autoriteit hebben jouw production of diensten? Zijn er gerespecteerde mensen in jouw community die het hebben aangeprezen?

  5. Principe van social proof: zijn mensen enthousiast over jouw producten? Er is veel mond-aan-mond reclame? Schrijven mensen positieve reviews over jouw producten op social media en blogs? Heb je veel succesverhalen van andere klanten die jouw producten al gebruikt hebben?

  6. Principe van schaarste: als je schaarste op de juiste manier toepast in je marketing door bijvoorbeeld een kortingsprijs te beperken in de tijd, zal dit mensen aansporen om een beslissing te maken.

Fase 4: Actie Ondernemen

De laatste fase van de salesfunnel is de actie die je hen wil laten uitvoeren. In de meeste gevallen is dit het aankopen van jouw product.

Nu komt het er verder op aan om je conversie te optimaliseren.

Als er in het begin van de 100 bezoekers die op jouw website terecht komen, 10 zich inschrijven op jouw mailinglijst, waarvan er 2 uiteindelijk over gaan tot de aankoop van jouw product, dan heb je een conversie ratio van 2%.

Om je online business verder op te schalen, moet je dan focussen op het aantrekken van meer bezoekers of het verbeteren van de conversie ratio van jouw sales funnel.

Hoe Maak Je Een Sales Funnel?

Welke software heb je nodig om je eigen sales funnel te bouwen?

Wel, je hebt 3 dingen nodig:

  1. Een eigen website
  2. Email marketing software
  3. Een manier waarop leads zich kunnen inschrijven op jouw mailinglijst

Ik raad absoluut aan om WordPress te gebruiken om je eigen website te bouwen. Lees zeker mijn artikel over hoe je je eigen website opzet met WordPress. Als je weet hoe je het moet doen, is het echt niet zo moeilijk.

Als email marketing software gebruik ik Aweber. Met Aweber kan je ook optin formulieren bouwen die je op je website kan plaatsen zodat bezoekers zich kunnen inschrijven op jouw mailinglijst.

Ik gebruik ook OptinMonster omdat je hiermee op nog meer verschillende manieren optins kan toevoegen op je website.

Laat zeker weten in de reacties onder dit artikel moest je vragen hebben over het gebruik van één van deze tools om je eigen salesfunnel op te zetten.

Gratis Eboek

Er is zoveel informatie te vinden over geld verdienen op internet. Ik kan begrijpen dat je soms overweldigd raakt en niet meer weet waar te beginnen.

Ik voelde mij in het begin ook vaak zo. Overal las ik dat het gemakkelijk was om in no time geld te verdienen op internet, maar telkens waren de nodige stappen en strategieën anders.

Ik raakte meer verward van het doornemen van al die informatie dan dat ik daadwerkelijk stappen voorwaarts zette.

Totdat ik echt eens de tijd heb genomen om te doorgronden wat de gemeenschappelijke stappen zijn die altijd terugkomen.

Uiteindelijk kan je het opzetten van elke online business terugbrengen tot 5 stappen die je moet doorlopen.

Laar hieronder je naam en emailadres achter en ontdek meteen welke 5 stappen dit zijn en hoe je ze kan toepassen zodat het voor eens en voor altijd duidelijk zal zijn welk stappenplan je moet volgen om geld te verdienen op internet!

 


Laat een reactie achter