De Beste SEO Tips Om Snel Hoger In Google Te Komen

Ben je op zoek naar doeltreffende SEO tips om je blogartikelen snel hoger in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen?

Je blog kan maar geld opleveren als er ook bezoekers op je blog terecht komen, dus het is heel belangrijk om hoog in Google te verschijnen.

Het algemeen gekende motto “Content is King” is nog altijd van toepassing.

De content van je blog is de belangrijkste bepalende factor voor het succes van je blog.

Is dat het?! Is dat het belangrijkste uitgangspunt van dit blogartikel?

Absoluut!

Hoogstwaarschijnlijk ben ik niet de eerste die je dit vertelt over zoekmachine optimalisatie.

En toch, als we dit allemaal al weten en we passen het toe op onze blogs, waarom falen dan toch zoveel blogs?

Waarom zijn er zoveel blogs die bijna geen bezoekers aantrekken?

Waarom ben je hier op zoek naar antwoorden en SEO tips die je kan toepassen op jouw blog om hoger in Google te verschijnen?

Content Is King

De content van je blog is de allerbelangrijkste doorslaggevende factor die bepaalt of je veel lezers krijgt op je blog, of ze je artikelen delen en of ze klanten worden.

Maar dat is niet het enige dat er toe doet.

Jouw lezers zijn degenen die bepalen of de content van je blog interessant is, maar de zoekmachines, met name Google, bepalen of de content van je blog goed genoeg is om aan lezers te tonen door hoog in de zoekresultaten te verschijnen.

Als blogger heb je dus twee doelen: Google en je lezers behagen.

Ik hoor de bezwaren al binnenkomen: “Zijn die twee doelen wel verenigbaar?”

Interessante content die discussie tot stand brengt en verbinding maakt met de lezer op een diep persoonlijk niveau langs de ene kant en artikelen die geoptimaliseerd zijn voor specifieke zoekwoorden om hoog te scoren in Google langs de andere kant.

Ik ben het er mee eens dat dit vroeger een tegenstelling was, maar tegenwoordig niet meer.

Google is ondertussen veel slimmer geworden.

Google wil zijn gebruikers het beste antwoord op hun vraag voorschotelen, namelijk informatie die uniek, relevant en nuttig is.

Wanneer Google bezoekers naar jouw blog stuurt, wil het ervoor zorgen dat de gebruikers van hun zoekmachine tevreden zijn met de informatie die ze vinden op jouw blog en niet meteen terug komen naar de zoekmachine om op een andere website te gaan kijken.

Het is dus jouw taak om informatie te verschaffen die een goed antwoord biedt op de vragen van de gebruikers van Google.

Als dat het geval is, zal Google je met veel plezier bezoekers sturen uit de zoekmachine.

Laten we eens op een rijtje zetten wat de beste SEO tips zijn om dit toe te passen op jouw website:

SEO Tips Om Hoger In Google Te Komen

1) Gebruik WordPress

Je wil een eigen blog starten? Ok, dan heb je een Content Management System (CMS) nodig waarop je blog draait om content toe te voegen en je blog te onderhouden.

Ik raad je absoluut aan om voor WordPress te kiezen.

Het is gemakkelijk om een eigen blog op te zetten met WordPress. Talloze websites en blogs draaien op WordPress.

WordPress resulteert ook in goede, schone website code. Dit is heel belangrijk, want dit is wat Google leest. 

De code van WordPress zit wat betreft SEO heel goed in elkaar. Google kan deze code heel goed lezen en is dus geneigd om blogs gebaseerd op WordPress hoog te laten ranken in de zoekresultaten.

Daarnaast kan je ook aanvullende WordPress plugins installeren die nog meer SEO voordeel kunnen opleveren, zoals de Yoast SEO plugin, waarover verder in dit overzicht van SEO tips nog meer.

Google vindt het tegenwoordig ook enorm belangrijk dat je website is aangepast aan mobiele apparaten. 

Bezoekers die jouw blog op hun smartphone of tablet bezoeken, moeten de website ook goed kunnen lezen, zonder veel te moeten inzoomen of onhandige navigatie.

Wanneer je blog is opgebouwd met WordPress, moet je gewoon een thema vinden dat “mobile responsive” is.

Dit betekent dat het zich automatisch aanpast aan elk formaat van toestel waarmee de website wordt bezocht.

2) Stel de juiste permalinks in

Permalinks bepalen hoe de URL’s van je website eruit zien.

De permalink structuur is enorm belangrijk voor Google om duidelijk te begrijpen waar je pagina’s over gaan.

Vreemd genoeg zijn de permalinks die WordPress standaard aan berichten en pagina’s geeft niet erg zoekmachine vriendelijk.

Het is dus verstandig om dit meteen na het installeren van WordPress goed in te stellen.

Het is een vaakvoorkomende fout dat de permalink structuur niet goed is ingesteld. Deze blogs hebben dan nietszeggende URL’s wat niet goed is voor je positie in Google.

In plaats van ‘https://www.jouwwebsite.be/p=123’ kan je veel beter ‘https://www.jouwwebsite.be/naam-van-pagina’ hebben.

De permalinks zijn in WordPress eenvoudig aan te passen zonder dat je er technische kennis voor nodig hebt. Je moet maar een paar klikken doen. Hieronder staan de stappen opgelijst:

  1. Log in op het beheerdersgedeelte van je WordPress blog
  2. Ga naar ‘Instellingen’
  3. Klik vervolgens op ‘Permalinks’
  4. Hier kun je bij algemene instellingen kiezen hoe de permalink structuur van jouw blog is ingesteld
  5. Klik op ‘Wijzigingen opslaan’
  6. Klaar!

De vraag is dan natuurlijk wat de beste permalink structuur is voor SEO.

Ik kies altijd ‘Berichtnaam’ en ik raad je aan om dit ook te doen.

Google houdt namelijk van zo kort mogelijke URL’s. De berichtnaam geeft ook duidelijk aan waarover je bericht gaat wat het voor Google gemakkelijker maakt.

3) Installeer de Yoast SEO plugin

Als je een WordPress website hebt, kan je heel gemakkelijk plugins installeren om extra functionaliteit toe te voegen.

Zo is er een heel handige plugin die je helpt om hoger in Google te verschijnen, namelijk Yoast SEO plugin.

Met deze plugin kan je je website optimaliseren voor Google.

Zo kan je bijvoorbeeld de Title-tag en de META-beschrijving van je pagina’s en berichten opgeven.

De plugin toont ook echt hoe goed jouw pagina scoort voor de door jou opgegeven zoekterm.

Je ziet dan een uitgebreide analyse met punten waarop je goed en minder goed scoort.

De plugin geeft ook SEO tips om de punten waarop je nog niet ‘groen’ scoort, ook ‘groen’ te krijgen.

Het is echt een must om deze gratis plugin te installeren als je hoog in Google wil scoren met je WordPress plugin.

4) Activeer je sitemap

Een sitemap is een pagina op jouw website met het overzicht van alle links naar pagina’s op jouw website.

Dit overzicht toont aan Google hoe jouw website is opgebouwd: welke pagina’s en berichten er allemaal zijn en hoe de menustructuur in elkaar zit.

Waar het om gaat is dat zoekmachines een sitemap heel belangrijk vinden.

Zoekmachines kunnen hierdoor namelijk gemakkelijk en snel zien welke pagina’s en berichten er allemaal op jouw website zijn en onder welke categorie ze vallen.

De Yoast SEO plugin maakt automatisch voor jouw website een sitemap aan en onderhoudt die ook als er pagina’s of berichten worden toegevoegd.

Heb je deze plugin gedownload en geïnstalleerd?

Dan kan je de sitemap zien door naar ‘https://www.jouwwebsite.be/sitemap_index.xml’ te gaan.

5) Meld je website aan bij Google Search Console

Heb je je sitemap gevonden? Dan moet je je sitemap aanmelden en verzenden naar Google. Dit kan je doen via Google Search Console.

Google Search Console is een gratis webservice van Google waarmee je de status van de indexering van je pagina’s kan controleren en de zichtbaarheid van je website kan optimaliseren.

Het is een heel handige tool waarmee je jouw website kan zien door de ogen van Google.

De tool geeft je inzicht in hoe Google jouw website bekijkt en de zoekwoorden die Google denkt dat jouw pagina’s over gaan.

Om je sitemap aan te melden moet je de volgende stappen uitvoeren:

  1. Ga naar Google Search Console en login met een Google account
  2. Klik in het menu links op ‘Sitemaps’
  3. Vul de URL van jouw sitemap in bij ‘Een nieuwe sitemap toevoegen’ en druk dan op verzenden.
  4. Klaar! Je kan de status dan aflezen bij ‘Verzonden sitemaps’.

6) Optimaliseer je pagina’s voor een zoekwoord

Eerst moet je bepalen op welke zoekwoorden jij gevonden wil worden.

Het is belangrijk om goed te onderzoeken welke zoektermen belangrijk zijn voor jouw website.

Via de Google Keyword Planner kan je ontdekken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website, hoeveel keer per maand er gemiddeld op gezocht wordt en hoeveel concurrentie er op is.

Maak dan voor elk zoekwoord één pagina op je blog en niet meerdere pagina’s voor eenzelfde zoekwoord, want dat is verwarrender voor Google.

Als je een pagina hoger in Google wil laten verschijnen, dan zal je die pagina moeten optimaliseren voor één bepaald zoekwoord.

Ik wil bijvoorbeeld dat deze pagina hoog in Google verschijnt voor de zoekterm ‘SEO tips’.

Dat is dan ook de zoekterm waarop ik deze pagina heb geoptimaliseerd. 

Dit doe je aan de hand van volgende SEO tips:

Zoekwoord aan het begin van de titel

Zet de zoekterm waarop je gevonden wil worden zo ver mogelijk van voor in de titel van je pagina. 

Dit vergroot de relevantie voor Google en voor je bezoeker en hierdoor zal je pagina hoger in Google verschijnen.

Forceer dit niet. Je titel moet nog altijd kloppen, vlot leesbaar zijn en uitnodigen om verder te lezen.

In de titel van deze pagina ‘De Beste SEO Tips Om Snel Hoger In Google Te Komen’ staat het zoekwoord ‘SEO tips’ dan ook niet helemaal van voor, maar toch bijna.

Alleen het zoekwoord in de URL

Zet alleen het zoekwoord in je URL om het zeer duidelijk te maken aan Google waar je pagina over gaat en je zo de relevantie verhoogt.

Zoekwoord in de META-beschrijving verwerken

Net als in de Title-tag is het essentieel dat je het zoekwoord verwerkt in de META-omschrijving van je pagina.

De META-omschrijving zijn de twee regels die je in Google onder de URL’s in de zoekresultaten ziet verschijnen. 

Het is de bedoeling dat deze regels omschrijven waar de pagina over gaat en aanzetten om op de titel te klikken.

Met de Yoast SEO plugin kan je heel gemakkelijk de Title-tag en META-omschrijving van elke pagina bepalen:

Zoekwoord in de tekst laten terugkomen

Uiteraard moet je je zoekwoord ook in de tekst van je pagina gebruiken.

Het is echter belangrijk om het zoekwoord niet te vaak, maar ook niet te weinig te gebruiken. 

Dit wordt ook wel ‘keyword density’ genoemd en is het aantal keer dat je zoekwoord terugkomt in je blogartikel.

Een goede keyword density zit tussen de 1 en de 3 à 4 procent.

Zoekwoord in de koptekst verwerken

Kopteksten zijn niet alleen belangrijk om structuur aan te brengen in je artikelen, maar ze hebben ook extra waarde om Google duidelijk te maken waar je pagina over gaat.

Verwerk dus je zoekwoord in de koptekst om de zoekterm nog dat beetje extra waarde mee te geven.

Overdrijf hier echter niet mee. Doe het enkel als het relevant is.

7) Gebruik interne links

Het is belangrijk om bezoekers zo lang mogelijk op jouw website te houden.

Gebruik hiervoor interne links.

Hierbij maak je een woord of een paar woorden in een bepaald blogartikel klikbaar naar een ander artikel of pagina op je blog.

Door duidelijke interne links toe te voegen, geef je aan Google aan waar de pagina over gaat zodat die pagina nog sterker wordt in Google.

Let er wel op dat je enkel interne links maakt die relevant zijn.

De woorden die je klikbaar maakt moeten echt aangeven waar de pagina naar waar je linkt over gaat. Anders gaan je lezers dit verwarrend vinden en gaat Google dit niet appreciëren.

Lees bijvoorbeeld hier de beste strategieën om meer bezoekers te krijgen op je website.

De woorden die klikbaar zijn, noemen we de anchor tekst.

8) Optimaliseer je afbeeldingen

Google is met de verschillende updates doorheen de jaren slimmer en slimmer geworden, maar het kan nog steeds niet ‘zien’ wat er op een afbeelding staat. 

De oplossing hiervoor is dat jij ‘beschrijft’ aan Google wat er op de afbeelding te zien is.

Dit doe je door de afbeelding een titel, beschrijving en alternatieve tekst mee te geven.

Zo kan Google begrijpen wat er op de afbeelding te zien is en zal je pagina hoger in de organische én visuele zoekresultaten van Google komen.

9) Voeg regelmatig nieuwe content toe

Content is nog altijd KING zoals ik in het begin van dit artikel al heb aangehaald. 

Vandaar dat één van de allerbeste SEO tips is om regelmatig nieuwe content toe te voegen aan je website.

Je website zal hoger ranken als Google ziet dat er regelmatige nieuwe relevante content wordt toegevoegd.

De beste manier om dit te doen is door te gaan bloggen.

Wanneer je meer en meer blogartikelen schrijft over relevante onderwerpen en zoekwoorden, zal je website niet alleen groter en waardevoller worden (waardoor Google meer pagina’s te indexeren heeft), maar zullen je bezoekers ook langer op je website blijven hangen.

Gaandeweg wordt je website dan een autoriteit in je niche wat zeer goed is om hoger in Google te komen.

Vraag ook zeker aan je bezoekers om reacties te plaatsen onder je blogartikelen.

Op deze manier wordt er voortdurend content aan je blog toegevoegd. Je lezers zullen zich ook meer betrokken voelen als jij het gesprek met hen aangaat door te reageren op hun comments.

Dit alles toont voor Google aan dat jouw blog leeft en dat de lezers en veel interessante content vinden.

Onderneem meteen actie

Dit waren een hele hoop SEO tips. Je gaat pas resultaat zien als je deze SEO tips ook daadwerkelijk toepast op jouw website.

Dus onderneem direct actie! Succes!

Heb je nog vragen of wil je graag wat meer verduidelijking bij bepaalde tips? 

Dan hoor ik het graag in de reacties onder dit artikel!

 


Laat een reactie achter