Het belang van zoekwoorden onderzoek

Het belang van zoekwoorden onderzoekZoekwoorden onderzoek is iets waar elke blogger zich in moet verdiepen.

Als beginnende blogger wil je natuurlijk zo snel mogelijk bezoekers naar je blog. In het begin valt het echter vaak tegen als je kijkt naar je bezoekersaantallen.

Toch is het ook als beginnende blogger zeker mogelijk om via Google snel meer bezoekers naar je blog te krijgen.

Dit heeft allemaal te maken met de manier waarop jij zoekwoorden onderzoek doet en hoe goed je daarin bent.

In dit blogbericht gaan we dieper in op het belang van goede zoekwoorden en hoe je ze het beste kunt vinden. Lees daarom zeker verder.

Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk?

Als blogger wil je natuurlijk zo snel mogelijk bezoekers naar je website. Toch lijkt het in de meeste gevallen als beginner, alsof je alleen maar voor jezelf, je vrienden en familie aan het schrijven bent.

Om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk de juiste bezoekers naar je blog krijgt, is zoekwoorden onderzoek enorm belangrijk.

Met zoekwoorden onderzoek ga je namelijk op zoek naar zoekwoorden waar jouw doelgroep naar zoekt.

Als jij bijvoorbeeld een website maakt over honden, wil je natuurlijk mensen naar je blog krijgen die geïnteresseerd zijn in honden. Dit doe je dus door op zoek te gaan naar termen die zij zoeken om informatie te vinden.

Hoe pak je dit het beste aan?

Google Auto suggest hondenHet zoeken naar zoekwoorden kan op heel veel verschillende manieren.

Een van de makkelijkste manieren om zoektermen te vinden is met de Google Auto suggest.

Om gebruik te maken van de Google Auto suggest ga je naar Google en typ je in de zoekbalk je onderwerp in, bijvoorbeeld honden.

Als je vervolgens op de spatiebalk drukt, krijg je direct al een heleboel gerelateerde zoektermen.

Daarna kun je er alle letters van het alfabet achter zetten om nog meer relevante zoektermen te krijgen.

Hoewel je hiermee heel veel zoektermen kunt vinden, is deze methode niet populair. Dat komt omdat je met de auto suggest niet kunt zien hoe vaak er op een bepaalde zoekterm gezocht wordt.

Om wel de zoekvolumes van bepaalde zoektermen of zoekwoorden te kunnen zien, kun je een zoekwoorden tool gebruiken.

Er zijn heel veel verschillende tools, maar in principe doen ze allemaal hetzelfde. Ze geven je een schatting van hoe veel mensen er maandelijks zoeken naar een bepaalde zoekterm.

Als je net begint als blogger, hoef je nog niet direct voor een bepaalde tool te kiezen. Je kunt ook bij de Google Keyword planner zien wat de maandelijkse volume is.

Wel is het belangrijk om te weten dat je met een betaalde zoekwoorden tool veel meer mogelijkheden hebt en dat het in de meeste gevallen zeker de moeite waard is om het aan te schaffen.

Welke zoekwoorden onderzoek tools kan je er voor gebruiken (gratis of betalend)

Je weet nu dat als je bezoekers naar je website wilt krijgen, je gebruik moet maken van de juiste zoekwoorden en zoektermen om gevonden te worden in de zoekmachines.

Om de juiste zoekwoorden te kunnen vinden zijn er een aantal tools beschikbaar die je daarvoor zou kunnen gebruiken. Je hebt hierbij de keuze uit gratis of betaalde tools.

Semrush

Zoekwoorden onderzoek met SEMrushVeel professionele blogger maken gebruik van een betaalde tool genaamd SEMrush. Dit is een tool waarmee je analyses kan maken van de zichtbaarheid van je blog in de zoekmachines.

Op basis van die analyses kan je dan stappen ondernemen om je blog hoger in Google te laten verschijnen.

SEMrush is een zoekwoorden tool die je gedetailleerde informatie geeft over bepaalde zoekwoorden en zoektermen. Zo kun je het volgende precies zien:

  • Hoe vaak er op een bepaalde zoekterm gezocht wordt
  • Of de zoekterm populair is of niet
  • Wat de concurrentie is op de zoekterm
  • Ook kun je onderzoek doen naar hoeveel backlinks je site al heeft

Ahrefs

Zoekwoorden onderzoek met ahrefsEen andere betaalde zoekwoordtool is Ahrefs. Het is een tool om je te helpen om meer bezoekers uit Google te halen, om je concurrenten te onderzoeken en je niche te monitoren.

Deze tool lijkt veel op SEMrush maar heeft weer een aantal unieke eigenschappen zoals:

  • Het vergelijken van domeinnamen (jezelf vergelijken met concurrenten)
  • Websites van concurrenten volgen om te zien waar zij over schrijven
  • SEO analyse voor je website en hoe je het kunt verbeteren

Als je op zoek gaat naar zoekwoorden is het zeker aan te raden om een betaalde tool te gebruiken omdat je hiermee veel betere inzichten krijgt.

Maar als je niet direct veel geld wilt uitgeven aan zoekwoordonderzoek tools, kun je ook aan de slag gaan een gratis keyword tool.

Google Keyword Planner voor zoekwoorden onderzoek

Google keyword plannerDe Google Keyword Planner is een gratis zoekwoorden tool die in eerste instantie is ontworpen voor mensen die willen adverteren bij Google.

Hier kunnen ze dan onderzoek doen naar zoekwoorden en bekijken hoe veel het kost om voor een bepaald zoekwoord te adverteren.

Daarnaast kunnen zij bij de Google Keyword Planner ook zien wat de concurrentie is van bepaalde zoekwoorden als ze ervoor willen adverteren.

Veel beginners denken dat de concurrentie analyse ook werkt voor een blog, maar dit is niet het geval. De concurrentie die je ziet bij de Google Keyword Planner is alleen voor als je wilt adverteren.

Als blogger heb je daar dus niets aan. Wel kan de concurrentie van de Google Keyword Planner je een indicatie geven van de concurrentie.

Google Keyword planner voor je website gebruiken

Ondanks dat de Google Keyword Planner gemaakt is voor adverteren, gebruiken veel bloggers de tool zelf ook om zoekwoorden te vinden.

Het enige dat je ervoor nodig hebt is een Google Adwords account die je gratis kunt aanmaken.

Na je aanmelding kun je inloggen met je gmail login gegevens en vervolgens naar de Google Keyword planner gaan.

Hier kun je dan het onderwerp van je website intypen en krijg je vervolgens honderden zoekwoorden die relevant zijn aan je onderwerp.

Voor al deze zoekwoorden zou je praktisch gezien een blog kunnen schrijven maar het is wel belangrijk om als beginner te gaan voor de wat langere zoektermen. Hier komen we later in het artikel nog op terug.

Keywordtool.io

Een andere gratis mogelijkheid om zoekwoorden te vinden is door gebruik te maken van de website Keywordtool.io. Deze zoekwoorden tool heeft een gratis versie en een betaalde versie.

Met de gratis versie kun je alleen relevante zoektermen vinden, maar heb je geen toegang tot het maandelijkse zoekvolume en de mogelijke concurrentie. Hiervoor moet je namelijk een betaalde account hebben.

Maar als je simpelweg op zoek bent naar zoektermen waarover je een blog wilt schrijven is ook keywordtool.io een hele goede manier.

Zoekwoorden onderzoek via Google Search Console

Naast het gebruik van zoekwoorden tools, kun je bij Google Search Console heel veel waardevolle informatie vinden.

Als je je website hebt aangemeld bij Google Search Console, duurt het vaak even voordat er data wordt weergegeven.

Zodra je bezoekers krijgt naar je website kun je via Google Search Console een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Dit doe je door naar Prestaties te gaan. Onder de grafiek die je te zien krijgt staat een venster met daarin zoekopdrachten.

Dit zijn alle zoekopdrachten waarop jouw website scoort in de zoekmachines. Het mooie hiervan is, is dat er ook zoektermen tussen kunnen staan waarover jij nog niet hebt geschreven.

Het is dus zeker een goed idee om ook af en toe eens naar Google Search Console te kijken of er zoekwoorden verschijnen waarover jij een blog kunt schrijven.

Hoe kom je achter het zoekvolume van zoekwoorden?

Bij het zoeken naar zoekwoorden is het natuurlijk ook belangrijk dat er op die zoekwoorden wordt gezocht.

Het heeft namelijk weinig zin om een blog te schrijven op basis van een zoekterm waar bijna niemand naar zoekt.

Daarom is het belangrijk om voordat je een tekst gaat schrijven over een zoekwoord, je eerst kijkt naar het maandelijkse zoekvolume.

Als je dat op een gratis manier wilt doen kun je de zoekterm invullen bij de Google Keyword Planner. Maar als je ervoor kiest om gebruik te maken van een betaalde tool zoals Semrush, kun je daar ook de zoekvolume van een zoekwoorden meten.

Belangrijk: data van externe zoekwoorden tools zijn in 90% van de gevallen niet volledig accuraat.

Dat betekent dat het kan zijn dat er een zoekvolume van 10 zoekopdrachten per maand wordt aangegeven, maar dat er in werkelijkheid 1000 mensen per maand zoeken.

Daarom is het ook een goed idee om je niet blind te staren op het zoekvolume dat wordt aangegeven in je zoekwoorden tool.

Daarnaast is Google bezig met een grote verandering in de manier van zoeken en het tonen van zoekresultaten (de BERT update is daar een voorbeeld van).

Waar vroeger zoekwoorden extreem belangrijk waren, richt Google zich steeds meer op de term “Semantic Search”. Dit heet ook wel zoeken op basis van vragen en onderwerpen.

Sinds de komst van spraak gestuurd zoeken, worden er via Google steeds vaker vragen gesteld in plaats van zoektermen.

Hoewel zoektermen en zoekwoorden nog steeds belangrijk zijn, is het ook belangrijk om de nieuwe manier van zoeken mee te nemen in je zoekwoorden onderzoek.

Het voordeel van bloggen op basis van vragen en onderwerpen is dat je je dan sneller richt op het schrijven van long tail zoektermen.

Wat zijn long tail keywords?

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die vaak uit meer dan 3 termen bestaan.

Als jouw  website gaat over honden, zou een primaire zoekterm “honden opvoeden” kunnen zijn. Omdat het voor een beginnende blogger behoorlijk lastig is om op deze termen te scoren, kun je je als beginner beter richten op long tail keywords of termen.

Deze termen hebben vaak veel minder concurrentie waardoor je makkelijker scoort op deze zoektermen in Google. Dat betekent ook direct dat je sneller bezoekers naar je website krijgt.

Een voorbeeld van een long tail zoekwoorden over het onderwerp honden zou “zelf Labrador puppy opvoeden” kunnen zijn, of in het geval van semantic search “Hoe voed ik een puppy op zonder training?”.

Omdat deze zoektermen heel specifiek zijn, heb je al veel minder last van concurrentie. Daarnaast richten grotere websites zich vaker op primaire zoekwoorden. De kans dat jij het wint van een grote website met veel autoriteit is klein.

De beste strategie voor een startende website

In het begin kun jij je het beste richten op minder populaire zoektermen. Hiermee verklein je de concurrentie aanzienlijk. Daardoor heb je meer kans om een goede positie te scoren in de zoekmachines.

Over het algemeen werkt het goed om eerst te gaan voor zoekwoorden met 3 of 4 termen in de zoekterm (long tail zoekwoorden).

Als je dan al redelijk wat bezoekers krijgt en je merkt dat je website steeds verder klimt in de zoekresultaten (ook te zien via Google Search Console), kun je af en toe eens een gokje wagen om een populaire zoekterm te gebruiken voor je tekst.

Je kunt dit dan vaker doen als blijkt dat je teksten goed scoren. Beland je tekst ergens op pagina 25 van de zoekresultaten, dan is het een beter idee om nog even door te blijven gaan met minder populaire zoektermen.

Het aantal woorden aanpassen aan de concurrentie

Een goede methode voor betere posities is door je tekstlengte aan te passen aan je concurrenten. Deze strategie wordt vaak gebruikt in Amerika.

Bekijk hoe de tekst van je grootste concurrenten geschreven is en maak daarna een goede blog die je concurrentie verslaat.

In het begin is het lastig om te winnen van de grote websites. Toch vergroot je de kans van slagen wel door deze techniek toe te passen.

Om toch de concurrentie van een zoekterm te bepalen, kun je in Google het aantal zoekresultaten bekijken.

Als er minder dan 1 miljoen zoekresultaten zijn, heb je een hele goede kans op een goede positie. Hiervoor moet de kwaliteit van je tekst wel goed zijn.

Probeer altijd zo veel woorden te schrijven als nodig, maar schrijf niet om te schrijven. Hoe relevanter je content is aan de zoekterm, hoe groter de kans is dat je goed scoort in de zoekmachines.

Verder is het vooral een kwestie van tijd voordat je website autoriteit krijgt en verder zal stijgen in de posities van Google.


Laat een reactie achter