Wat is de metaverse? Hoe werkt het en wat kan je er doen?

Wat is de metaverse?In de nasleep van Facebook’s rebranding naar Meta, heeft iedereen het over de metaverse.

Maar wat is de metaverse en wat kan je ermee doen?

In dit blogartikel ga je er alles over ontdekken.

Als je bezig bent met de tech-, gaming- of crypto-wereld, dan heb je misschien al ver vóór eind 2021 van de metaverse gehoord.

Maar zelfs als je niet in die kringen vertoeft, is de kans groot dat je vaker de term metaverse hebt horen vallen sinds Facebook zijn grootse plannen om de metaverse te bouwen aan de wereld presenteerde.

Maar wat is de metaverse precies?

Nou, dat is moeilijk vast te pinnen in een paar zinnen.

In feite is het een toekomstvisie van het internet die meeslepender en allesomvattender zou kunnen zijn, met virtual reality- (VR) en augmented reality (AR)-headsets die een grote rol zullen spelen naarmate online ervaringen er echter uitzien en aanvoelen – en mogelijk sommige real-world activiteiten gaan vervangen.

De metaverse is een toekomstige evolutie van het internet op basis van gedeelde virtuele werelden waarin mensen als 3D-avatars met elkaar omgaan.

Blockchain technologie kan de ruggengraat van de metaverse vormen, met uitwisselbare NFT-middelen die in verschillende metaverse werelden kunnen worden gebruikt

Volgens niemand minder dan JP Morgan vertegenwoordigt de metaverse een markt van $1 biljoen, en een breed scala aan bedrijven heeft aangekondigd van plan te zijn de kansen die het biedt te verkennen.

JP Morgan heeft een zeer interessant rapport geschreven over de kansen die bedrijven hebben in de metaverse.

Hoe de metaverse zal werken en wie deze zal besturen, valt echter nog te bezien.

De term wordt gebruikt als een verzamelnaam voor een breed scala aan toekomstgerichte initiatieven op het gebied van technologie, gaming en NFT.

Bovendien kan het jaren duren voordat we allemaal als avatars online zijn.

Wat is de metaverse?

AllesOverCrypto vind ik persoonlijke een geweldige website waar je echt alles kan leren over de metaverse, crypto’s, NFT’s en allerlei andere nieuwe digitale techologieën waarmee je geld kan verdienen.

Zie hieronder een video uit hun blogartikel Metaverse – complete uitleg voor beginner waarin ze uitleggen wat de metaverse is:

De metaverse wordt gezien als de volgende grote evolutie van internet, waarbij het verschuift van de tekstgestuurde websites en vaak gesloten ecosystemen van vandaag naar gedeelde, overlappende 3D werelden waarin gebruikers interactie hebben via avatars.

Voorstanders zijn van mening dat de metaverse voor een breed scala aan toepassingen zal worden gebruikt, van evenementen tot gamen, winkelen en zelfs werk.

De metaverse zal niet één website of platform zijn, maar eerder een reeks online 3D werelden die aanpasbare avatars en middelen ondersteunen die jij van de ene virtuele plaats naar de andere kan verplaatsen.

Daarvoor is zijn blockchain technologie en NFT’s nodig.

NFT’s zijn niet-verwisselbare tokens. Het zijn digitale activa met geprogrammeerde schaarste.

Ze zijn als zodanig een technologie om eigendom van virtuele activa zoals items of percelen virtueel land in de metaverse te vertegenwoordigen.

Populaire NFT’s zoals de Bored Ape Yacht Club en CryptoPunks kunnen worden getransformeerd in 3D-avatars die eigenaren bijvoorbeeld in de metaverse werelden kunnen brengen.

Deze virtuele activa kunnen ook worden verhandeld, aangepast en zelfs te gelde worden gemaakt.

De metaverse als concept dateert van vóór de huidige golf van belangstelling.

De term zelf verscheen voor het eerst in Neal Stephensons iconische cyberpunkroman ‘Snow Crash’, terwijl Ernest Cline’s ‘Ready, Player One’ – en vooral de door Steven Spielberg geregisseerde verfilming – het concept naar een breder publiek bracht.

Wat maakt de metaverse zo speciaal?

Sommige dingen die ik hierboven heb vermeld, klinken misschien bekend in de oren.

Het concept van een virtuele wereld waar je kan vertoeven en spelletjes spelen, is niet nieuw.

Denk bijvoorbeeld aan Second Life, dat in 2003 debuteerde.

Of wanneer je Fortnite of Roblox speelt, ben je waarschijnlijk al bekend met het idee van een gedeelde server waarin gebruikers avatars besturen om te spelen en te socializen.

Een van de grote verschillen tussen dergelijke games en de potentiële blockchain-aangedreven metaverse is het idee van echt eigendom van activa.

In Fortnite en Roblox betaal je geld voor virtuele munten die ingewisseld kunnen worden voor digitale items, maar ze blijven op de gecentraliseerde servers van de maker van het game staan.

Je kunt ze niet voor geld doorverkopen op marktplaatsen van derden of ze naar andere games verplaatsen.

Het is een eenmalige transactie en dat is dat.

In de voorgestelde NFT-aangedreven metaverse kun je dingen zoals avatars, land, digitale kleding en andere items bezitten en deze via je crypto-portemonnee naar verschillende platforms migreren.

Uitwisselbaarheid is hier de sleutel voor crypto-startups die de technologie pushen: het gaat niet alleen om opgesloten zijn in één enkel platform van Facebook, Google of een andere technische gigant.

Bovendien zijn metaverse voorstanders van mening dat het extra economische kansen zal ontsluiten voor zowel gebruikers als makers, of het nu gaat om videogames om te verdienen (zoals Axie Infinity), het creëren van inhoud en items die anderen kunnen kopen als NFT’s, of zelfs het ontwerpen van games en plaatsen die gebruikers tegen betaling kunnen verkennen en ervan kunnen genieten.

Een crypto-aangedreven metaverse kan het internet beter democratiseren en aanzienlijke waarde opleveren voor gebruikers in plaats van alleen platformoperators.

Aangezien de metaverse wordt aangekondigd als een meer meeslepend internet, is het geen verrassing dat VR- en AR-headsets zeker een belangrijke manier zullen zijn om de 3D-werelden te ervaren.

Meta noemt de metaverse een ‘belichaamd internet’ dat robuuster en geloofwaardiger is gemaakt, niet alleen door 3D-graphics, maar ook door een verbeterd gevoel van digitale aanwezigheid en interactiviteit.

Maar de metaverse zal niet alleen voor headsets zijn: verwacht het ook op computers en slimme apparaten.

Hoe werkt de metaverse?

In de visie van Facebook zouden gebruikers met elkaar communiceren in 3D-ruimten en de mogelijkheid hebben om te schakelen tussen verschillende ervaringen.

Je kan bijvoorbeeld een kamer delen met andere gebruikers en chatten of kaarten, en dan samen met een vriend een 3D-surfspel spelen.

Van daaruit kun je een NFT-kunstgalerij bezoeken, een digitaal casino binnenlopen of een live concert bijwonen.

En dan heb je wat tijd voor jezelf in je eigen persoonlijke, aanpasbare thuisbasis.

Maar het zal niet alleen Facebook zijn die zal bepalen wat je allemaal kan ervaring in de metaverse.

Het zullen verschillende bedrijven en makers zijn, groot en klein.

Het verbindende element kan het gebruik van een crypto-portemonnee of vergelijkbare functionaliteit zijn om in te loggen op services en toegang te krijgen tot jouw eigendommen.

Of het nu gaat om het uitrusten van een 3D-avatar, het spelen met in-game-items of het laden van een persoonlijke locatie die je bezit als NFT, je wilt toegang tot je eigen digitale spullen, waar je ook bent.

Met andere woorden, de metaverse zal geen specifieke bestemming zijn die wordt gerund door één enkel bedrijf of gemeenschap.

Er wordt verwacht dat het meer open zal zijn, allemaal gebouwd op een uitwisselbaar, mogelijk op blockchain gebaseerd raamwerk dat gemakkelijke verplaatsing tussen plaatsen en ruimtes mogelijk maakt.

Decentraland is een actueel voorbeeld van een game-ervaring in metaverse-stijl.

Met de op Ethereum gebaseerde game kunnen gebruikers percelen grond kopen – die worden verkocht als NFT-activa – in de gedeelde wereld en er vervolgens op bouwen, waardoor dingen zoals NFT-kunstgalerijen en andere interactieve ervaringen worden gecreëerd.

Decentraland is primitief in vergelijking met de visie van Facebook, maar het is nu up and running en is al een paar jaar live, met bedrijven als Samsung en JP Morgan die virtuele ruimtes openen.

The Sandbox is een aankomende game met een vergelijkbare aanpak, met een Minecraft-achtig visueel ontwerp en de mogelijkheid om percelen te gelde te maken door premium-ervaringen te creëren.

Grondeigenaren kunnen hun percelen zelfs tegen betaling verhuren.

The Sandbox heeft een reeks beroemdheden en merken in zijn wereld gerekruteerd – van Snoop Dogg tot Adidas en The Walking Dead – en aangrenzende percelen zijn vaak veel duurder verkocht ten opzichte van andere stukken land.

Wie is de metaverse aan het bouwen?

Veel bedrijven zijn er mee bezig en de lijst blijft maar groeien.

Zoals al vermeld heeft Facebook volop ingezet op de metaverse. Mark Zuckerberg heeft er zelfs de naam van zijn bedrijf voor veranderd van Facebook naar Meta.

Ook de Chinese technologie- en gaminggigant Tencent is veel middelen aan het investeren in de metaverse.

Microsoft heeft het bedrijf Activision Blizzard overgenomen met het oog op het opbouwen van de metaverse.

Merken zo divers als Walmart en Disney hebben plannen onthuld om hun aanbod uit te breiden naar de metaverse.

Disney-CEO Bob Chapek noemde het “de volgende geweldige opportuniteit om verhalen tot leven te laten komen”.

Anderen gaan voorzichtiger te werk.

Shuntaro Furukawa, president van gaminggigant Nintendo, heeft verklaard dat hoewel er “groot potentieel” is in de metaverse, het bedrijf nog geen concrete plannen heeft geformuleerd.

In de crypto wereld zijn er talloze startups en communities die delen van de metaverse bouwen, of het nu spelwerelden, uitwisselbare activa of infrastructuur zijn.

Omdat het concept van de metaverse nog steeds vrij vaag is en moeilijk bondig te beschrijven, voelt het alsof bijna alles wat met blockchain te maken heeft, mogelijk een onderdeel kan zijn van de komende metaverse.

Het is ook de moeite waard om je af te vragen wie er al dingen koopt in de metaverse.

De digitale verkoop van grond piekte eind 2021, en bereikte zelfs een waarde van $100 miljoen in één enkele week.

In Decentraland en The Sandbox zijn er stukken grond verkocht voor meerdere miljoenen dollars.

Een merk als Gucci heeft bijvoorbeeld al veel geïnvesteerd in grond in de metaverse.

Meer en meer investeerders beginnen te focussen op de metaverse.

Everyrealm bijvoorbeeld, voorheen Republic Realm, investeert miljoenen in eersteklas digitaal onroerend goed – inclusief het kopen van een enkel Sandbox-perceel voor $4,3 miljoen in november 2021 – met plannen om premiumbestemmingen in de metaverse te bouwen.

In februari 2022 haalde het bedrijf $60 miljoen op in een Series A-financieringsronde onder leiding van Andreessen Horowtiz, met investeerders als Coinbase Ventures, Paris Hilton en Nas.

Wist je dat in december 2021 iemand bijna $450.000 aan crypto betaalde om een stuk grond te kopen in The Sandbox bij de villa van Snoop Dogg.

Snoop Dogg twitterde over het nieuws: “Dat is een koopje.”?

De toekomst van de metaverse

Eén van de redenen waarom het concept van de metaverse op dit moment nog zo vaag aanvoelt, is dat het waarschijnlijk nog jaren zal duren vooraleer het meer matuur zal zijn en in een samenhangende vorm zal bestaan.

Het is nog vroeg voor cryptogames en NFT’s.

Blockchain-gestuurde gedecentraliseerde apps hebben nog een lange weg te gaan voordat ze toegankelijk en gemakkelijk genoeg zijn voor reguliere consumenten om te gebruiken.

Facebook zegt dat zijn visie voor de metaverse mogelijk nog vijf tot tien jaar zal duren.

Dat is nog een hele tijd. Het geeft ook aan dat er nog heel veel veranderingen zullen komen op de huidige toepassingen.

Het zal jaren duren om de infrastructuur voor de metaverse te bouwen, om nog maar te zwijgen van het vaststellen van best practices, het toevoegen van uitwisselbaarheid tussen platforms en nog veel meer.

VR is nauwelijks mainstream, AR-headsets zijn niet klaar voor consumenten en je gemiddelde thuislaptop of -tablet kan niet gemakkelijk overweg met dichtbevolkte, supergepolijste 3D-werelden.

Desalniettemin liggen er enorme kansen in het verschiet.

Bloomberg schat dat de metaversemarkt in 2024 $800 miljard waard zou kunnen zijn.

Grayscale en JP Morgan daarentegen zien de metaverse als een potentiële markt van $1 biljoen in de toekomst, maar hebben niet aangegeven wanneer.

Nogmaals, veel over de metaverse is momenteel onzeker, maar investeerders en startups zien dollartekens in de toekomst.

Zelfs als de bredere visie van de metaverse nog jaren zal duren, kan je er vandaag een voorproefje van krijgen in apps als Decentraland en CryptoVoxels, bijvoorbeeld.

We zullen de komende maanden en jaren zeker een snelle, zij het geleidelijke groei zien.

Het kan nog lang duren voordat we echt in de metaverse “leven”, maar het zal heel interessant worden om het de komende jaren vorm te zien krijgen.

Money Mastery van AllesOverCrypto

Heb jij het gevoel dat je altijd te laat bent bij de nieuwste manieren om geld te verdienen op internet?

Wil je ook al de laatste opportuniteiten weten over crypto, NFT’s, metaverse, GameFi, DeFi, enzovoort om er geld mee te verdienen?

Dan moet je zeker AllesOverCrypto beginnen volgen. Zij hebben de grootste crypto community van de Benelux en al hun kennis in hun online training gestoken: de Money Mastery:

Money Mastery AllesOverCrypto

Laat een reactie achter