Wat zijn de echte kosten om te beginnen met dropshipping?

Dropshipping kostenVaak krijg ik de vraag hoeveel het kost om een dropshipping business te beginnen.

In dit artikel wil ik je een duidelijk zicht geven op de dropshipping kosten zodat je weet waar je je aan mag verwachten.

Technisch gesproken kan je beginnen met dropshipping voor €0,00 door gratis proefversies en startersplannen te gebruiken van de tools die je nodig hebt.

Je investeert dan enkel je tijd om je dropshipping webshop op te zetten en verder heb je geen dropshipping kosten om te beginnen.

Maar het is niet omdat dit technisch kan, dat het ook een goed idee is.

De gratis versies van de tools zullen bepaalde limitaties hebben en als je het echt serieus wil nemen om geld te gaan verdienen met dropshipping, zal je toch bereid moeten zijn om een minimale som te investeren.

In dit artikel zal ik de onvermijdelijke kosten opsplitsen die elke serieuze dropshipping webshop moet investeren om succesvol te kunnen worden.

Lees tot het einde en je hebt een gedetailleerde lijst van je opstartkosten, plus een duidelijk beeld van de verdere kosten als je begint op te schalen.

Als je nog niet zo bekend bent met dropshipping, kan je beter eerst mijn artikel Wat is dropshipping en hoe kan je ermee beginnen? lezen.

Hoeveel kost het om een online business te starten?

Het internet heeft absoluut de drempel verlaagd om een eigen business op te starten. Er zijn veel verschillende manieren om online geld te verdienen zonder grote opstartkosten.

Je kan contact opnemen met leveranciers van over de hele wereld en hun producten verkopen zonder ooit voorraad aan te houden. Het internet heeft geweldige verdienmodellen mogelijk gemaakt.

Zo geweldig zelfs dat mensen zich kunnen laten meeslepen en dromen van een bedrijf met zes cijfers dat geen enkele investering vereist.

Reality check: het starten van een succesvolle business is nooit gratis geweest, en dat is nog steeds het geval.

Zelfs met dropshipping.

Je hoeft zeker geen extra lening af te sluiten, maar je moet wel wat geld in jouw dropshipping business stoppen vooraleer je dropshipping business geld zal opbrengen.

Kosten voor het starten van een dropshipping business

Je hebt op z’n minst de volgende 2 zaken nodig om een dropshipping business te starten:

  • Een abonnement voor een e-commerce platform zoals Shopify om je webshop te bouwen
  • Een abonnement voor Oberlo om dropship leveranciers te vinden en hun producten gemakkelijk in je webshop in te laden

Goed nieuws! Shopify heeft een gratis proefperiode van 14 dagen!

Daarna kost het $29 per maand, maar je kunt in ieder geval gratis aan de slag. Met Shopify kan je dus gemakkelijk een mooie en effectieve webshop beginnen bouwen.

Ook met Oberlo kan je gratis beginnen en dit is ongelimiteerd in tijd, maar gelimiteerd in aantal producten dat je kan inladen.

Je kan dus gratis beginnen voor zolang je wil, maar niet oneindig opschalen eens je webshop begint te groeien.

Op een gegeven moment zal je waarschijnlijk moeten upgraden naar het basispakket van $29,90 per maand.

Als je serieus bent over dropshipping, dan vind ik dat je ook moet investeren in een eigen domeinnaam.

Je kan eenvoudig een nieuwe domeinnaam kopen via Shopify – ze zullen je ernaar vragen tijdens je proefperiode – en het kost een jaarlijks bedrag van $14.

Ok, dus als je het zo goedkoop mogelijk wil houden, zien je dropshipping kosten er als volgt uit:

Dropshipping kosten

Als je bereid bent wat meer te investeren, zijn dit je dropshipping kosten:

Dropshipping kosten

Dat komt dan neer op een maandelijks bedrag van $58,90 – de terugkerende Shopify- en Oberlo-kosten, niet de domeinnaam van $14.

Dropshipping kosten

Het geweldige aan dropshipping is dat je de producten die je verkoopt niet zelf in voorraad moet hebben.

Hoewel dit een van de grootste uitdagingen van de e-commerce zou kunnen oplossen – het hebben van coole producten om te verkopen – introduceert het een nieuwe reeks overwegingen.

Je hebt namelijk geen controle over de kwaliteit van de producten, de tijdigheid van levering of het uiterlijk van de verpakking.

Daarom raad ik aan om wat tijd (en geld) te reserveren om de producten te bestellen die je in je winkel gaat verkopen.

Dit geeft jou de kans om de leveranciers te onderzoeken.

Nadat je bijvoorbeeld jouw bestelling hebt geplaatst, kan je contact opnemen met de leverancier om te vragen: “Wanneer kan ik mijn bestelling verwachten?”

En als het product arriveert, kan je checken of het voldoet aan je verwachtingen? Is het op een of andere manier defect? Zou je het willen kopen?

Zodra je jouw producten hebt ontvangen, kan je ze gebruiken voor de marketing van jouw webshop.

Laat de producten zien. Maak foto’s van mensen die ze vasthouden. Vraag je vrienden wat ze ervan vinden (en hoeveel ze zouden betalen).

Ok, en welke dropshipping kosten moet je hiervoor in rekening nemen?

Wel, je hoeft niet elke variant van elk product te kopen. Als je gele, rode en blauwe jurken van dezelfde leverancier verkoopt, is het waarschijnlijk prima om één kleur te bestellen.

Maar het is zeker een goed idee om ten minste één artikel te bestellen bij elke leverancier waarvan je de producten in jouw dropshipping winkel wilt aanbieden.

Laten we schatten dat dit $75 kost.

Dit zijn meestal kosten vooraf, dus als we deze toevoegen aan de hierboven besproken kosten voor het opzetten van je webshop om te starten met dropshipping, ziet het overzicht van dropshipping kosten er als volgt uit:

Dropshipping kosten

Tot nu toe kunnen we verwachten dat we tegen het einde van de eerste maand ongeveer $150 hebben uitgegeven.

Kosten om je webshop te verbeteren

Ok, met de $72,90 die je aan je webshop hebt uitgegeven, heb je de basisfunctionaliteiten van een goeie webshop.

Mogelijks zal je meer geavanceerde functionaliteiten willen gebruiken waarvoor je apps zal moeten aankopen en installeren.

Shopify en Oberlo hebben bijvoorbeeld geen standaard manier om kortingen aan te bieden voor bulkaankopen.

Je kan altijd een creatieve oplossing bedenken.

Je kan bijvoorbeeld een “product” aanbieden dat in feite vijf items is die in één zijn gebundeld, en dat kwintet vervolgens verkopen tegen een lagere prijs dan het kopen van vijf afzonderlijke items.

Maar als je echt een stabiele dropshipping business wil uitbouwen, vind ik het toch beter om te investeren in de functionaliteiten die je webshop nodig heeft.

Je wilt jouw dropshipping business niet op tijdelijke oplossingen bouwen.

Je wilt dat jouw webshop gemakkelijk te navigeren is, alle functionaliteiten biedt voor jouw klanten en gemakkelijk te bedienen is voor jou.

Je kan jouw webshop uitbreiden met extra functionaliteit door Shopify apps aan te kopen en te installeren.

De Shopify App Store zit vol met apps om zowat elke tweak, verbetering of upgrade die je maar kunt bedenken aan te pakken.

Laten we eens kijken naar enkele veelvoorkomende functies die webshop eigenaars vaak willen, evenals voorbeelden van de apps die dit mogelijk kunnen maken.

Cross selling en upselling om meer geld te verdienen door aanverwante producten aan te raden:

Bulkprijzen om kortingen te geven bij aankoop van grote aantallen:

Exit intent om bezoekers die je webshop verlaten nog een niet te missen aanbod te doen:

Je hebt al deze dingen niet per se nodig, maar laten we zeggen dat de meeste van je klanten zullen verwachten dat ze korting krijgen als ze grote aantallen ineens kopen.

Een app voor bulkprijzen kost ongeveer $20 per maand, dus laten we dat doorrekenen naar onze startkosten:

Dropshipping kosten

We zitten nu op ongeveer $170 na de eerste vier tot zes weken.

Marketing kosten

Alles waar we tot nu toe naar hebben gekeken, heeft een specifiek prijskaartje gehad.

De kosten voor de marketing van je webshop zijn niet zo eenduidig.

Het is onmogelijk om exact te zeggen hoeveel geld je aan de marketing van je dropshipping webshop moet uitgeven.

Er zijn echter enkele aannames die we kunnen gebruiken om een schatting te maken.

De gemiddelde wereldwijde conversieratio in e-commerce ligt tussen de 2 en 3%. Dat zal per niche en land verschillen, maar laten we een gemiddelde conversieratio van 2,5% hanteren in onze inschatting.

Dat betekent dat als je 200 mensen naar je winkel krijgt, je kunt verwachten dat vijf van hen iets kopen.

Ok, en hoe krijg je 200 mensen naar jouw webshop?

Via online marketing.

Op dit moment is Facebook het grootste marketingkanaal voor dropshippers, dus laten we eens kijken naar het genereren van 200 bezoekers naar jouw webshop vanaf Facebook.

WordStream stelt de gemiddelde klikfrequentie (CTR) voor Facebook-advertenties vast op 0,9%.

Laten we aannemen dat uw advertenties goed zijn en dat u een CTR van 1,0% heeft.

Worldstream gemiddelde ctr

Ok, dus om 200 mensen naar je dropshipping webshop te krijgen, moet je advertentie 20.000 mensen bereiken.

De prijs voor 20.000 vertoningen hangt af van op wie je je richt: de kosten van Facebook advertienties zijn afhankelijk van de doelgroep die je wil bereiken op het Facebook platform.

Volgens AdStage, leverancier van marketingsoftware, waren de gemiddelde kosten per duizend vertoningen (CPM) $12,45 in het vierde kwartaal van 2017.

Laten we dat afronden naar $12,50.

Nu hebben we een vergelijking om je marketing kosten in te schatten: (20,000 / 1,000) * 12.50 = $250.

Als we naar deze gemiddelden kijken, komen we uit op $250 aan advertentiekosten voor Facebook om vijf Facebook-verkopen te genereren.

Dropshipping kosten

Er zijn natuurlijk dingen die je kan doen om deze cijfers te manipuleren en jouw winst te vergroten.

Maak eerst en vooral geweldige advertenties.

Hoe beter jouw advertenties, hoe vaker mensen erop klikken, hoe lager jouw kosten per klik (CPC).

Je kan ook proberen landen te targeten met lagere CPM-tarieven.

Ik ken dropshippers die succes hebben gehad in veel andere landen dan de voor de hand liggende. Heb niet het gevoel dat je enkel Nederland, België, de VS, het VK en zo kan targeten.

Ten slotte zijn er stappen die je kan nemen om de conversieratio te verhogen en de gemiddelde bestelwaarde in jouw webwinkel te verhogen.

Het ontwerpen van gemakkelijk te navigeren productpagina’s is bijvoorbeeld een manier om mensen te laten converteren zodra je ze naar jouw webwinkel lokt.

Dit zal de conversieratio van 2,5% verhogen.

Je kan ook apps voor cross- en upselling gebruiken om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen.

Die kosten je wat geld, maar met een paar goede upsells per maand – nauwelijks een al te ambitieus doel – betalen ze zichzelf terug.

Conclusie over dropshipping kosten

Geld uitgeven om jouw dropshipping webshop te starten doet alleen pijn als je er van uitging dat het gratis zou zijn of als je vergeet dat je dit doet om meer geld te verdienen.

Onthoud: het geld dat je uitgeeft om jouw dropshipping webshop te starten, is een investering.

En of je nu aandelen koopt of webshops lanceert, je investeert in dingen omdat je een rendement verwacht.

En weet je, als je je voor de lange termijn op dropshipping wil toeleggen, zal je nooit stoppen met geld in je webshop te pompen.

Nadat je jouw app voor bulkaankoop kortingen aan de praat hebt gekregen, wil je een app voor cross-selling toevoegen.

Eens je Facebook-campagnes goed werken, wil je waarschijnlijk  investeren in software om je marketing te automatiseren.

En we hebben het nog niet eens gehad over emailmarketing, of premium Shopify-thema’s, of het laten ontwerpen van een speciaal logo – nou, laten we het hier voorlopig bij laten.

Het is moeilijk te zeggen hoeveel jouw rendement zal zijn, of hoe lang het zal duren om je opstartkosten terug te verdienen.

Maar je moet beseffen dat er geen volledig gratis manier is om een business te starten.

En vergeleken met een echte fysieke winkel, is het nog altijd vele malen goedkoper om een dropshipping business te starten.

Dropship Academy

Ok, ik denk dat het nu wel duidelijk is dat dropshipping een geweldig verdienmodel met relatief weinig opstartkosten.

Als je er echt voor wil gaan, dan kan ik je maar één plaats aanraden, namelijk de Dropship Academy van Joshua Kaats!

Download zeker zijn gratis ebook en volg zijn gratis webinar over dropshipping!

De Dropship Academy is dé #1 resultaatgerichte cursus van Nederland en België over dropshipping!

Dropship Academy

In de Dropship Academy ontdek je alles wat je moet weten om een succesvolle en winstgevende Dropshipping Business te starten.

  • Complete resultaatgerichte videocursus
  • Dropshipping van A-Z
  • Meeste succesverhalen van Nederland en België
  • Meer dan 5000+ tevreden studenten

Dropship Academy is gestart door online ondernemer Joshua Kaats. Joshua Kaats heeft vanaf 2017 meerdere online miljoenenbedrijven opgezet. Zijn passie is om zo veel mogelijk mensen te helpen bij het creëeren van een online inkomen door middel van E-Commerce.

Op dit moment heeft hij meer dan 2000+ studenten succesvol mogen helpen en deelt hij zijn kennis door middel van Youtube, Social Media en cursussen zoals de Dropship Academy.

Ontdek alles over de Dropship Academy in mijn uitgebreide Dropship Academy review.

Laat een reactie achter