Hoe kan je je blog laten groeien? Actieplan voor beginnende bloggers

Wil je je blog laten groeien?Ben je recent gestart met je blog en wil je je blog laten groeien?

Heb je grote ambities? Wil je dat jouw blog gelezen wordt door heel veel mensen?

Wil je – door veel te bloggen – interessant worden voor bedrijven? Of heb je andere, ambitieuze plannen met je blog?

Het is belangrijk om een actieplan op te stellen, zodat je blog gericht kan groeien.

De groei van een blog kan je namelijk vergelijken met de groei van een bloem. Als je een bloem voldoende water geeft en op de juiste manier weet te verzorgen, groeit de bloem uit tot een prachtige bloem.

Dat is ook het geval bij een blog: het is simpelweg noodzakelijk om de juiste effort te steken in jouw blog.

In dit artikel ga je ontdekken hoe je een nieuwe blog kan laten groeien. Ik ga jou de handvatten aangeven, waar je vervolgens zelf mee aan de slag moet gaan.

Dankzij dit uitgebreide actieplan weet je in ieder geval wel hóe je het groeien van je blog aan moet pakken.

Ben je benieuwd geworden? Lees dan zeker even door.

Als het je nog niet gelukt is om je blog online te krijgen en je hulp kan gebruiken bij het opzetten van je blog, bekijk dan eerst volgende gerelateerde artikelen eens:

Wat is belangrijk voor een blog?

Laat ik allereerst aftrappen met een belangrijke vraag. Wat is nou écht belangrijk voor een blog? Welke aspecten moeten bij een blog in orde zijn, zodat je überhaupt kunt gaan groeien?

Allereerst is het van belang dat je blog technisch in orde is. Je blog moet 24/7 bereikbaar zijn, moet snel zijn en moet bovendien mobile responsive zijn.

Verschillende rapporten van Google laten namelijk zien dat het aantal mobiele bezoekers blijft toenemen. Om je blog te kunnen laten groeien, is dan ook van belang dat jouw blog perfect zichtbaar is op een smartphone en een tablet. Daar kan je voor zorgen door je blog mobile responsive te maken.

Daarnaast is het ook zaak dat je uniek bent.

Je blog moet niet een identieke kopie van een andere blog zijn. Nee, je blog moet uniek zijn, zodat je een meerwaarde biedt voor je bezoekers.

Tot slot is het ook belangrijk dat je voldoende inzet hebt. Het laten groeien van een blog is namelijk afhankelijk van jouw input, inzet en doorzettingsvermogen.

Je moet je goed beseffen dat je op het internet te maken hebt met straffe concurrentie. Deze straffe concurrentie zorgt er simpelweg voor dat je voldoende doorzettingsvermogen moet hebben.

Je moet elke dag weer het onderste uit de kan willen halen, zodat je op den duur écht de vruchten van je inzet gaat plukken doordat er veel bezoekers naar je blog komen en je geld gaat kunnen verdienen met je blog als je wil.

Zo ver is het echter nog niet. Nu moet je starten door het toepassen van onderstaande tips om je nieuwe blog te laten groeien.

Ik heb hieronder handige tips voor je uitgeschreven. Deze tips vormen de basis van het actieplan voor het laten groeien van jouw blog.

Volg de tips op, zorg voor voldoende doorzettingsvermogen en streef je doelen en dromen naar. Onthoud daarbij ook de volgende quote: “If you can dream it, you can do it”.

Kortom: alles is mogelijk, zolang je maar in jezelf blijft geloven!

Publiceer regelmatig goede content

Content is kingHeb je enig idee wat het belangrijkste is bij een blog? Content.

Content is alles waar het op het internet om draait.

De eerste stap in het actieplan is dan ook om regelmatig goede content te publiceren.

Graag wil ik je daar iets meer over vertellen.

Wat versta ik onder goede content? Goede content is content die op de juiste manier geschreven is, uniek is én waarde biedt voor de bezoeker.

Het unieke aspect mag duidelijk zijn. Google heeft een hekel aan zogeheten duplicate content. Als jij content van bijvoorbeeld een concurrent gaat kopiëren, levert je dat alleen maar strafpunten op van Google.

Je blog gaat hierdoor niet groeien en je krijgt ook absoluut geen betere ranking binnen Google. Nee, het is zaak dat je zelf unieke content gaat produceren.

Daarnaast is het noodzakelijk dat de content waardevol is. Jouw bezoeker komt niet zomaar op jouw blog terecht. Nee, de bezoeker is op zoek naar bepaalde informatie, naar bepaald vermaak of naar het antwoord op zijn/haar vraag.

Door waardevolle content te leveren, kan je de bezoeker op zijn/haar wenken bedienen. Bovendien hecht Google veel waarde aan waardevolle content. Het algoritme van Google is zo ontzettend slim.

Dit algoritme is in staat om alle content te ontleden en hier een bepaalde waarde aan te hechten. Door unieke en waardevolle content te produceren, kan je dus zowel je bezoekers als Google prima bedienen.

Tot slot wil ik je als tip meegeven om regelmatig content te plaatsen. Maak een content planning die haalbaar voor je is. Sommige bloggers slagen erin om drie keer per week een nieuw artikel te plaatsen. Anderen publiceren een nieuw artikel om de twee weken.

Mijn advies is om een frequentie te kiezen die haalbaar is voor jou, maar om er voor te zorgen dat je de regelmaat er in houdt. Het is namelijk ook zo dat Google veel waarde hecht aan content die op regelmatige basis geplaatst wordt.

Kortom: wil je jouw blog laten groeien? Maak dan een content planning en zorg op regelmatige basis voor nieuwe content.

Deze content moet uniek zijn én moet waarde bieden aan je bezoekers. Als je dat voor elkaar weet te krijgen, wordt de content ook prima beoordeeld voor Google. Op die manier krijg je betere rankings binnen Google en dat zorgt op den duur voor een toename van het aantal organische bezoekers.

Social media marketing

Social media marketingHierboven heb je één manier gelezen waarmee je meer organische bezoekers aan kunt trekken.

Er zijn echter ook legio manieren om op een niet-organische manier bezoekers naar je website te trekken.

Social media marketing is tegenwoordig ontzettend populair. Waarom? Omdat simpelweg ontzettend veel Belgen en Nederlanders op één of meerdere social media kanalen actief zijn.

Waar draait social media marketing exact om?

Nou, door je blog op social media te gaan promoten, kan je op een prima manier aan je naamsbekendheid werken. Deze grotere naamsbekendheid zorgt op den duur voor meer bezoekers naar je website.

Daarnaast kan je middels social media ook actief gaan adverteren. Dankzij de advertentiemogelijkheden kan je prima selecteren welke Facebook gebruikers jouw Facebook advertentie te zien moeten krijgen. Hierdoor kan je op een goedkope en gerichte manier gaan adverteren.

Bij Social media marketing is het óók belangrijk om goede content te plaatsen. Je berichten op bijvoorbeeld Instagram en Facebook moeten waarde bieden en moeten uniek zijn. Wat dat betreft sluit deze content perfect aan op datgene wat ik hierboven omschreven heb.

Door de juiste berichten op social media te plaatsen, kan je meer interactie gaan creëren. Daarnaast is het ook een prima mogelijkheid om aan je naamsbekendheid te werken.

Kortom: genoeg mogelijkheden om middels social media marketing je blog te laten groeien.

Hierbij wil ik wel nog één tip meegeven. Bij de social media marketing is het belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent.

Stel daarom van tevoren een actieplan op. Besef goed wát je op social media wilt gaan plaatsen en op welke manier je dit wilt gaan doen. Wil je hiervoor video’s gebruiken? Of ben je meer fan van tekstberichten?

De keuze is aan jou. Mijn advies is om het aan te laten sluiten op jouw blog, zodat alles herkenbaar blijft voor jouw huidige/nieuwe bezoekers.

On-page SEO

In dit artikel heb je reeds enkele keren de naam van Google voorbij zien komen. Je weet ongetwijfeld dat Google de meest machtige partij op het internet is.

Als jij goede rankings binnen Google weet te verkrijgen, is het mogelijk om heel veel bezoekers aan te trekken.

Maar, zo ver is het nog niet. Nee, je moet eerst de Onpage SEO op orde krijgen. Wat is On-page SEO precies?

De term On-page SEO is onderdeel van de zoekmachine optimalisatie (SEO). Hiermee tracht je jouw website te optimaliseren, zodat Google zoveel mogelijk waarde hecht aan jouw website.

Hierdoor kom je hoger in de rankings te staan bij relevante zoekwoorden. Dit zorgt op den duur voor meer bezoekersaantallen.

Bij On-page SEO is het onder meer belangrijk om de content op orde te hebben, om de meta-descriptions te optimaliseren en om de pagina titels te optimaliseren.

Daarnaast is het belangrijk om een interne linkstructuur aan te brengen en om afbeeldingen te voorzien van een relevante ALT tekst.

Kortom: on-page SEO draait om behoorlijk veel facetten. Dit betekent indirect ook dat je ontzettend veel winst op dit gebied kunt behalen.

Om perfect gebruik te kunnen maken van deze manier van zoekmachine optimalisatie, is enige basiskennis wel vereist.

Heb je die kennis (nog) niet? Dan kan ik je van harte aanraden om hier op internet veel over te gaan lezen. Ontzettend veel blogs hebben zich gericht op dit specifieke onderwerp en kunnen je dan ook van waardevolle informatie voorzien.

Door veel te lezen, doe je simpelweg de benodigde kennis op. Die kennis kan je vervolgens in de praktijk toepassen, zodat je website geoptimaliseerd wordt voor de zoekmachines.

Daarmee verkrijg je hogere rankings binnen Google én kan je dus meer bezoekers naar je website trekken.

Gerelateerd artikel:

Bundel je krachten

Als je in een niche actief bent, heb je ongetwijfeld te maken met concurrenten. Deze concurrenten hebben ook hun eigen blog en proberen uiteraard ook een groei door te maken.

Mijn advies is om jullie krachten te bundelen. Wissel bijvoorbeeld een gastblog uit, reageer op elkaars blog en reageer ook op elkaars social media kanalen.

Het uiteindelijke doel is uiteraard om jouw concurrenten te verslaan. Voordat het zo ver is, kan je hen echter ook gebruiken om je blog te laten groeien. Door de krachten te bundelen, is het simpelweg mogelijk om te gaan groeien.

Email marketing

Hebben de bezoekers op jouw blog de mogelijkheid om zich aan te melden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief?

Nee? Dan moet je dat héél snel gaan doen.

De zogeheten email marketing wordt namelijk steeds belangrijker. Middels email marketing kan je jouw volgers op de hoogte stellen van nieuwe blogartikelen of nieuwe ontwikkelingen binnen jouw website.

Door regelmatig een mailtje uit te sturen, blijven je volgers in aanraking komen met jouw merk/blog. Dit draagt bij aan de naamsbekendheid en zodoende kan je een grote(re) fan base opbouwen.

Ook is het mogelijk om middels email marketing logischerwijs je bezoekersaantallen te verhogen. Dat is uiteraard te allen tijde wenselijk.

Adverteren

Heb je het ervoor over om geld te besteden om (nieuwe) bezoekers aan te trekken? Ja? Dan kan ik je van harte aanraden om met online advertenties aan de slag te gaan.

Deze online advertenties stellen je in staat om veel nieuwe bezoekers aan te trekken. Daarbij is het uiteraard wel nodig dat je de online advertenties op de juiste manier in weet te zetten.

Zoals hierboven al gezegd, kan ik het je aanraden om gebruik te maken van bijvoorbeeld Facebook Ads.

Via Facebook is het prima mogelijk om je advertentie te optimaliseren, zodat alleen jouw doelgroep deze advertentie te zien krijgt.

Hierdoor kan je zeer gericht adverteren, terwijl je de kosten ook relatief laag kunt houden. Je profiteert simpelweg van alle kennis die Facebook van alle gebruikers heeft.

Dit gedeelte van het actieplan is alleen interessant als je geld wílt besteden. Heb je daar niet zo’n behoefte aan? Dan is het aan te raden om de andere punten uit dit actieplan op te gaan volgen.

Die punten kosten geen geld en kunnen prima door jezelf uitgevoerd worden. Het is aan jou om te bepalen waar jouw keuze naar uit gaat om je blog te laten groeien!

Besluit

Zo, ik ben alweer aan het einde gekomen van dit artikel. Wil je je blog laten groeien? Doe dit dus door bovenstaande punten in een actieplan te bundelen en zodoende flink te gaan groeien.

Ik wil jou dan ook aanraden om met bovenstaande punten aan de slag te gaan. Probeer dingen uit, ga experimenteren en kijk uiteindelijk welke manieren het beste resultaat bieden.

Door veel inzet te tonen, kan je van elk blog een succes maken. Daar ben ik van overtuigd.

Veel succes met het laten groeien van jouw blog met behulp van bovenstaande actiepunten en laat me in een reactie onder dit artikel weten als ik je nog ergens verder mee kan helpen!

 


Laat een reactie achter